Podczas weekendu (14-16 października 2011r.) delegacja Obozu Wielkiej Polski (OWP) udała się w wyprawę do Bratysławy na zaproszenie naszych przyjaciół Słowaków z organizacji Slovenské Hnutie Obrody (SHO). Delegacja składała się z pięciu działaczy z oddziałów: stołecznego (Robert, Łukasz i Piotrek) i podkarpackiego (Marcin i Artur).

Przyjechaliśmy do stolicy Słowacji w sobotę wczesnym rankiem. Działacze SHO oprowadzali nas po tym pięknym i malowniczym mieście. Bratysława liczy 500tys. mieszkańców i od razu urzekła nas swoją pięknością. Po przyjeździe udaliśmy się, aby spożyć tradycyjny posiłek słowacki. Wypiliśmy oczywiście i po kuflu tradycyjnego piwa słowackiego, po czym udaliśmy się na wycieczkę po Bratysławie. Zwiedziliśmy starówkę, której zdobienia budynków, architektura zdumiewała artyzmem i bogatym zdobieniem. Widzieliśmy Słowacki Teatr Narodowy (Slovenské národné divadlo) - budynek w stylu eklektycznym z II połowy XIX wieku oraz Słowacką Operę Narodową. Stare Miasto pełne jest instytucji państwowych oraz najcenniejszych zabytków stolicy Słowacji. Koncentruje się tutaj ruch turystyczny miasta. Od południa ogranicza je rzeka Dunaj, od zachodu granicą jest Dolina Młyńska (Mlynská dolina). Starówka pełna jest pomników pisarzy narodowych i wielkich postaci. Jedną z nich jest Pavol Országh ps. Hviezdoslav czyli Gwiazdosła – był słowackim poetą, dramatopisarzem, tłumaczem, i przez krótki czas członkiem parlamentu Czechosłowacji.

Udaliśmy się w kierunku Zamku Bratysławskiego. Obecnie w pomieszczeniach zamkowych znajdują się eksponaty Muzeum Historycznego (Historické múzeum), które stanowi część Słowackiego Muzeum Narodowego (Slovenské národné múzeum) w Bratysławie.
        Wieczorem odbyło się spotkanie działaczy Obozu Wielkiej Polski i Slovenské Hnutie Obrody. Atmosfera spotkania byłą przyjacielska i nie formalna. Wymieniliśmy się doświadczeniami i wydarzeniami, jakie odbyły się w naszych krajach od czasu naszej ostatniej naszej wizyty na Słowacji. Aktywiści SHO zostali zaproszeni na nasze Święto Niepodległości 11 listopada 2011 r, aby razem z nami mogli świętować ten jakże ważny dla nas dzień. Wzięliśmy udział w pokazie „Ruskiego boju”, który odbył się wieczorem. Nasi przyjaciele zaprosili nas na trening rosyjskiej wojskowej sztuki walki, jaką jest SAMBO, który miał się odbyć nazajutrz w niedzielę. Po spotkaniu udaliśmy się do naszego hotelu by spocząć i wyspać się przed nadchodzącym treningiem. Więcej na temat sportowego aspektu naszej wizyty już w następnym komunikacie. Poniżej przedstawiamy fotorelację ze zwiedzania stolicy Słowacji.

Relacja: Robert Podbielski
Fotoreportaż: Artur Mrazek i Marcin Hop

Komentarze obsługiwane przez CComment

Ludzie chcą kierować losami Polski, a nie mogą się zdobyć dla niej na tyle poświęcenia, żeby się czegoś nauczyć, żeby jej położenie zrozumieć, żeby głębiej zastanowić się nad wartością tego, co jej starają się narzucić. I później mówi się: "Ależ oni jak najlepiej chcieli."